מטרות
לכתוב קורות חיים ממוקדים וטובים הכוללים את כל החשוב לראיונות עבודה. להיות מוכנים לקראת ראיונות עבודה ולדעת איך להציג את עצמנו.
עזרים
לוח מחיק טוש מחיק דפים לבנים למתנדבות חבילת עטים/עפרונות פורמט ריק של קו''ח
הצגה עצמית קצרה (10 דקות) – כל מתנדבת צריכה להציג את עצמה בפני הקבוצה במשפט אחד של חמש מילים שיסביר מיהי. למשל המנחה יכולה להתחיל ולומר אני עובדת כרכזת באגודה להתנדבות – כמשהו שמייצג אותה, או למשל אני מאמינה בחינוך משמעותי בחברה, או אולי מה שמגדיר את המנחה ומייצג אותה זו היותה אימא והיא תגיד אני אמא גאה ומאושרת לבן. לראות על מה כל אחת שמה דגש, או רואה בו חשיבות משמעותית בחייה שמייצג אותה ואת פועלה. בסוף, להסביר שאיך שאנחנו מציגים את עצמנו זה דבר שאומר עלינו המון ויש לו משמעות גדולה בתהליך חיפוש עבודה.
נחש אירועים – ללמוד להדגיש מה חשוב (10 דקות) – לבקש מכל מתנדבת לצייר נחש ולציין על גביו מעשיה לאורך השנים, כמו איפה למדה, אם עבדה ואיפה וכמה זמן, אם התנדבה ואיפה. לתת לכל מתנדבת חמש דקות למילוי הנחש שלה. להתכנס למליאה – לעבור על הנחשים של המתנדבים ולהדגיש אירועים מרכזיים כמו שירות לאומי או סיום תיכון. במידה וחלק מהנחשים דלים במידע אז חשוב להבהיר שכדי שהנחש יהיה מרשים ומשמעותי עלינו לשווק את מעשינו ועצמנו נכון. לבקש מכל מתנדבת לציין שני תפקידים שבהם עסקה; כמו נגיד בייביסיטר, עזרה למורה במסגרת השירות, עבודה בבית קפה וכו'. לבקש מכל אחת לנסח את התפקיד שהיא סיפרה עליו בצורה שתשקף ותרחיב על מה שהיא עשתה ותעזור לה כניסיון עבודה.
כללים מרכזים בכתיבת קו''ח (10 דקות)
להקפיד על כתיבת קו''ח קצרים ועניינים. קו''ח לא יכול לעבור את העמוד!תבליטו את הניסיון והכישורים הרלוונטיים במיוחד למשרה שאתם מגישים. לא לכתוב משפטים סיפוריים – אלא משפטים קצרים ועניינים. למשל ''סיום תעודת בגרות מלאה בתיכון אורט עפולה'' ולא ''סיימתי תיכון באורט בעפולה. יש לי תעודת בגרות מלאה והגברתי 5 יחידות ביולוגיה''. לא לשים תמונות, טבלאות, תאריך לידה מלא, מקום מגורים, מספר תעודת זהות – כל אלו מיותרים.
סימולציה בכתיבת קו''ח – 30 דקות-
לעשות עם כל המתנדבות סימולציה בכתיבת הקו''ח שלהן.
באופן פרטני (10 דקות) – לחלק לכל מתנדבת פורמט ריק של קו''ח ולבקש שימלאו אותו בעצמן. הפורמט מופיע בנספח א'.במליאה (20 דקות)- לעבור עם המתנדבות על הקו''ח שעשו ולראות מה אפשר לתקן בהם, ללמוד מהטעויות אחת של השנייה.
להתחיל דיון במליאה – להתחיל עם המראיין והמרואיינת ולשאול שאלות שונות:
למראיין- כיצד הרגשת במהלך הראיון? האם היית מקבל את המרואיין לעבודה? למרואיין- כיצד אתה הרגשת במהלך הראיון? מה היה לא תקין בהתנהגות המרואיין במהלך הראיון? כיצד הייתם נוהגים אחרת? לעבור למליאה ולשאול מה לדעתם היתה הבעיה של המרואיין בראיון הזה? "עשרת הדיברות" להקרנה נכונה וחיובית במהלך ראיון עבודה אישי:הופעה חיצונית - הקפידו להגיע בלבוש הולם, תסרוקת מסודרת ונעליים נקיות.
בזמן השיחה/ראיון עבודה חשוב לשמור על שפת גוף פתוחה - אל תשלבו ידיים או רגליים, אל תתכנסו בתוך הכסא ושמרו על יציבות וזקיפות. פנים גלויות - מומלץ לא להסתיר את הסנטר/הלחי עם היד. לא להישען על היד ולא לערוך שיחה/ראיון עם משקפי שמש. פנים גלויות מקרינות ישירות, הענות וגם פתיחות בינאישית. קשר עין הוא משמעותי ביותר - קשר עין לא עקבי עלול לשדר לחץ, ביישנות וחוסר ביטחון. קשר עין יציב עם המראיין מעורר אמינות וישירות. תנועות ידיים - מותר ואפשר לדבר בליווי תנועות הידיים, תנועות קלות המלוות את הדיבור משדרות אנרגיה ודינאמיות. לא להניח ידיים או חפצים אישיים על השולחן כיוון שזוהי הטריטוריה של המראיין. תנועות רגליים - תנועתיות יתר משדרת לחץ, מתח, חוסר סבלנות ואי נוחות. מיקום הכסא בזמן הראיון - ישיבה רחוקה מדי משדרת ריחוק והגנתיות. ישיבה קרובה וצפופה מדי עלולה לשדר חוסר גבולות. פעילות משנית - במצב בו שפת הגוף אמורה לקדם אותך מול המראיין "משחקים" ועיסוקים, כגון: משחק עם מהדק המונח על השולחן ואחיזה בשעון היד הינם מיותרים. חיוכים - לעבור ראיון עבודה ללא כל חיוך פירושו לשדר קור, נוקשות, רצינות יתר או לחץ. יחד עם זאת יש לשמור על מינון נכון של חיוכים. זכרו! מדובר בראיון עבודה ולא מפגש חברים. תחושת אופטימיות - הכרה עצמית ביכולת שלך "להתקבל", "לעבור את הראיון" והצגת תחושת אופטימיות סייעו ביצירת הרושם הרצוי אל מול המראיין ויכולים להגדיל את סיכוי הקבלה לעבודה.
"עשרת הדיברות" להקרנה נכונה וחיובית במהלך ראיון עבודה אישי: הופעה חיצונית - הקפידו להגיע בלבוש הולם, תסרוקת מסודרת ונעליים נקיות.
בזמן השיחה/ראיון עבודה חשוב לשמור על שפת גוף פתוחה - אל תשלבו ידיים או רגליים, אל תתכנסו בתוך הכסא ושמרו על יציבות וזקיפות.
פנים גלויות - מומלץ לא להסתיר את הסנטר/הלחי עם היד. לא להישען על היד ולא לערוך שיחה/ראיון עם משקפי שמש. פנים גלויות מקרינות ישירות, הענות וגם פתיחות בינאישית.
קשר עין הוא משמעותי ביותר - קשר עין לא עקבי עלול לשדר לחץ, ביישנות וחוסר ביטחון. קשר עין יציב עם המראיין מעורר אמינות וישירות.
תנועות ידיים - מותר ואפשר לדבר בליווי תנועות הידיים, תנועות קלות המלוות את הדיבור משדרות אנרגיה ודינאמיות. לא להניח ידיים או חפצים אישיים על השולחן כיוון שזוהי הטריטוריה של המראיין.
תנועות רגליים - תנועתיות יתר משדרת לחץ, מתח, חוסר סבלנות ואי נוחות.
מיקום הכסא בזמן הראיון - ישיבה רחוקה מדי משדרת ריחוק והגנתיות. ישיבה קרובה וצפופה מדי עלולה לשדר חוסר גבולות.
פעילות משנית - במצב בו שפת הגוף אמורה לקדם אותך מול המראיין "משחקים" ועיסוקים, כגון: משחק עם מהדק המונח על השולחן ואחיזה בשעון היד הינם מיותרים.
חיוכים - לעבור ראיון עבודה ללא כל חיוך פירושו לשדר קור, נוקשות, רצינות יתר או לחץ. יחד עם זאת יש לשמור על מינון נכון של חיוכים. זכרו! מדובר בראיון עבודה ולא מפגש חברים.
תחושת אופטימיות - הכרה עצמית ביכולת שלך "להתקבל", "לעבור את הראיון" והצגת תחושת אופטימיות סייעו ביצירת הרושם הרצוי אל מול המראיין ויכולים להגדיל את סיכוי הקבלה לעבודה.
סיכום
נספח א' – פורמט ריק של קורות חיים שם פרטי+שם משפחה-קורות חיים
פרטים אישיים: טלפון נייד: כתובת : דוא"ל: שנת לידה:
השכלה:
שנה – שנה
תואר ראשון (אם יש) : פירוט שם התואר, מוסד הלימודים והתמחות. יש לפרט ולהדגיש במידה והתקבלה תעודת הצטיינות כלשהי בתואר.
שנה – שנה
לימודים רלוונטיים בתיכון: פירוט שם הלימודים והתעודה, מוסד הלימודים והתמחות.
ניסיון מקצועי:(בראש הרשימה המעסיק האחרון ואחריו ברשימה כל מעסיק רלוונטי לפי סדר כרונולוגי. חשוב ששם התפקיד יתאים לתפקיד אליו פונים. אם אתם פונים לתפקיד שרות לקוחות, צריך להתאים את שם התפקיד האחרון לתחום שרות)שנה – שנה
שם התפקיד ושם החברה תחומי עיסוק ותחומי אחריות מרכזיים תחומי עיסוק משניים הרלוונטיים לתפקיד הבא יכולות שנדרשו בתפקיד חשוב להוסיף ולפרט במידה והיתה התנסות ניהולית שנה – שנה
שם התפקיד ושם החברה תחומי עיסוק ותחומי אחריות מרכזיים תחומי עיסוק משניים הרלוונטיים לתפקיד הבא יכולות שנדרשו בתפקיד חשוב להוסיף ולפרט במידה והיתה התנסות ניהולית שנה – שנה
שם התפקיד ושם החברה תחומי עיסוק ותחומי אחריות מרכזיים תחומי עיסוק משניים הרלוונטיים לתפקיד הבא יכולות שנדרשו בתפקיד חשוב להוסיף ולפרט במידה והיתה התנסות ניהולית שירות לאומי :שנה – שנה
יש לפרט תפקיד שבוצע בשירות. במידה ופרטים מן השירות או מן הסמכויות בשירות רלוונטיים לתפקיד הבא, יש לפרטם.
שפות: כאן יש לפרט את כישורי השפות הרלוונטיים. לדוגמא: עברית: שפת אם
אנגלית: רמה גבוהה מאד המלצות תימסרנה על פי דרישה.
(מועמד עד גיל 35 יסתפק בעמוד אחד. מעל גיל 35 ניתן לפרט על פני שני עמודים)