- מטרות
להבין כי קבלת החלטות הינה דבר מורכב הדורש תכנון מראש. להבין כי קבלת החלטות הינו תהליך שיש לבצע באופן מוסדר כדי לא לקבל החלטות שגויות. להבין כי החלטות משפיעות על החיים שלי ועל חיי הסובבים אותי ולכן חשוב לקבל החלטות ממקום נכון ואמיתי.
- ציוד נדרש
לוח מחיק
טוש מחיק
ששת כובעי החשיבה הצבעוניים (נספח א')
טיפוסים של מקבלי החלטות (נספח ב')
- מהלך הפעילות
- שמש אסוציאציות על התקופה שאחרי התיכון (10 דקות)- לבקש מהמתנדבות להעלות דברים שהן צריכות לעשות כשהן מסיימות תיכון (למשל להחליט על מקום שירות, עבודה, לימודים וכו'). לסכם ולומר שהתקופה של אחרי התיכון הינה תקופה של עצמאות והתבגרות ודורשת מאיתנו לקבל החלטות הרות גורל בחיים בין אם איפה נלמד ומה נלמד ובין אם נבחר לעבוד במקביל ללימודים או לא וכו'. אף אחד כבר לא אומר לנו מה לעשות ויותר מכך אנחנו צריכים להחליט לעצמנו מה לעשות.
- חשיבה והחלטות ביום-יום (10 דקות)- לבקש מהמתנדבות לציין אילו פעולות הן עושות מרגע שהן קמות בבוקר (למשל, בבית- מקלחת או לא מקלחת בבוקר, איזה בגדים ללבוש, אילו נעליים לנעול, איזה תיק לקחת לשירות, אח''כ בשירות – עם איזה ילד לדבר ראשון או לאיזה ילד לעזור היום וכו'.) להמחיש להם שיש החלטות פחות חשובות כמו למשל איזה נעליים לשים כשאנחנו משווים אותם לאיזה ילד לעזור בבוקר בביה''ס. להבהיר שיש חשיבה יומיומית רגילה שלא דורשת מאיתנו הרבה מחשבה כמו 'איך קוראים לך?' או כמו 'איפה את משרתת?' לבין חשיבה שדורשת ידע מוקדם או ידע נרחב לגבי הנושא כמו 'איך ייראה העולם בלי פייסבוק?'' – מכאן, יש להרחיב ולומר שגם קבלת החלטות הינה משימה שדורשת מאיתנו ידע רחב בנושא הנידון וחשיבה אנליטית גבוהה.
- ששת כובעי החשיבה (25 דקות)- כדי לקבל החלטות ולחשוב כמו שצריך ישנן כל מיני אפשרויות וטכניקות שצריך להשתמש בהן. לטכניקות אלו חשוב להוסיף טכניקות חשיבה נכונה; לשם כך, נלמד/נדבר על שיטת ששת כובעי החשיבה אשר כתב עליהם חוקר חינוך מאוד חשוב היום שלומדים אותו ועליו הרבה בחוגי חינוך.
- לבקש 6 מתנדבות ולהושיב אותן על כיסאות מול שאר המשתתפות.
- לחלק לכל מתנדבת גזיר של כובע צבעוני המופיע בנספח א' ולבקש שתציג אותו בפני הכיתה.
- בסס לשאול כל אחת מהן אילו תכונות ורגשות מקושרים לכל כובע צבעוני שיש להן ולכתוב על הלוח.
- תשובות אפשריות או יותר נכון - תשובות שאנחנו מחפשות J
| - ניקיון, סדר, אובייקטיביות, בהירות, חדש, אמת, ניטרליות
|
| - רגשות, קנאה, אהבה, כעס, התרגשות
|
| |
| - שמש, אור, שמחה, אופטימיות
|
| - צמיחה, פרחים, רעננות, פוריות, יצירה
|
| |
- לאחר שמסיימים לכתוב על הלוח שואלים את הבנות מה כל כובע מסמל בעצם- איזו סוג של חשיבה? לעודד אותן גם לתת דוגמאות חיות מהשירות.
| - חשיבה העוסקת בעובדות – מה אני יודעת לגבי המצב?
|
| - חשיבה רגשית ואינטואיציה – מה אני מרגיש?
|
| - חשיבה ביקורתית אובייקטיבית- מהן הסכנות? מה יכול להשתבש?
|
| - חשיבה חיובית ובונה- מהם היתרונות? מהו הטוב שיצא מזה?
|
| - חשיבה יצירתית והעלאת רעיונות – איזה רעיונות חדשים עולים לי?
|
| - מבט על, מנחה הדיון – איזה כובע צריך עכשיו כדי להתקדם?
|
-
- המטרה היא לאפשר להן להבחין בין צורות החשיבה השונות ככלי לקבלת החלטות, כך למשל, לא כדאי שאקבל החלטות אם אני כועסת ועצבנית ונמצאת במצב של הכובע האדום. יש לבקש מ2-3 מתנדבות לתת דוגמא חיה מהשירות שהן חושבות שהן התנהלו על פי אחד מכובעי החשיבה.
- דוגמא: המורה בכיתה ביקשה ממני להגיע למחרת לביה''ס כי יש יום הורים עוד יומיים והיא בלחץ של הכנות וצריכה עזרה- למרות שהודעתי לה לפני שבוע שאני צריכה להיות בחופש, תכננתי לצאת עם חברות לקניות בעיר שלידנו. איך אני מגיבה?
| - יום שלם נוסף להתכונן ליום ההורים כדי לא להיות בלחץ; אתכנן עם החברות לאחה''צ
|
| - אוף! איזו מעצבנת, עד שסוף סוף תכננתי לקחת חופש!
|
| - החברות שלי יכעסו עליי, היא לא נותנת לי מספיק הודעה מראש!
|
| - הזדמנות מצוינת לחזק את הקשר עם המורה ולהתכונן ליום ההורים בצורה טובה כדי שההורים ייתרשמו מאיתנו.
|
| - אולי אנסה לשכנע אותה להגיע לחצי יום בלבד ואז אצא עם חברות שלי לעיר בצהריים?
|
| - מה הדבר הכי טוב שאני יכולה לעשות עם הבקשה הזו כרגע? להתעצבן? לקחת את זה כהזדמנות? איזה כובע מתאים לי?
|
-
- הפואנטה היא שתמיד כדאי לקבל החלטות כשאנחנו בכובע הכחול ובעיקר לא כשאנחנו עצבניות מדיי; כי זה מאפשר לנו לקבל החלטה בנחת, עם מחשבה של יתרונות וחסרונות. הכובע הכחול, או כובע המנהל הוא בעצם הכובע שעוזר לנו לקבל החלטות, אז כשאנחנו בכובע הזה יש תהליך קבלת החלטות שכדאי לנו לפעול על פיו.
- תהליך קבלת החלטות (40 דקות)
- כל מתנדבת מקבלת דף ומתבקשת לכתוב על החלטה חשובה ומכריעה שהייתה צריכה לקבל בחייה (רצוי מהתקופה האחרונה) ולכתוב איזו החלטה זו הייתה וכיצד הגיעה אליה.
- המנחה מפזר/ת בשורה על הרצפה דפים עליהם רשומים טיפוסים שונים של מקבלי החלטות (ראה נספח ב'):מקבל החלטות בדקה ה-90; לא מצליח לקבל החלטות ובסוף המציאות מכריעה בשבילי; מהסס; פזיז; פועל "מהבטן"; מתייעץ עם אנשים; מושפע מסביבתי; מונע בעיקר מניסיון לרצות את הסביבה (הורים, חברים...); חוקר ואוסף מידע ועל-סמך כל הנתונים מקבל החלטה שקולה; מחליט וברגע האחרון מתחרט; מקבל החלטה אבל אף פעם לא שלם אתה... כל מתנדב מתבקש לעמוד לצד הטיפוס עמו הוא הכי מזדהה. המדריך ניגש אל כל אחת מקבוצות המתנדבים שנעמדה ליד אחד הפתקים ומבקש מהם להסביר מדוע הם נוטים לבחור במודל הזה של קבלת החלטות והאם מודל זה משרת את רצונם? לאחר מכן, חוזרים למליאה ושואלים את המתנדבות לגבי ההחלטות שהן כתבו לעצמן בפתקים- שאלות- איזה סוג של מקבלת החלטות הן חושבות שהיו ומה היו השלבים שהובילו אתכם לקבלת ההחלטה? לאחר מכן, מסכמים הכל והמנחה מציג מודל לקבלת החלטות:
- איסוף נתונים.
- גיבוש חלופות.
- שקילת החלופות השונות- יתרונות מול חסרונות.
- בחירת החלופה שיתרונותיה רבים על חסרונותיה.
- מתרגלים את המודל על ההחלטה האם להמשיך לשנה שנייה של שירות- אחרי שכבר קיבלו את ההחלטה בפועל. חשוב להשאיר לפחות רבע שעה לעיסוק בהתלבטות על שנה שנייה היות וזוהי מטרה בפני עצמה מבחינתנו. בשלב של איסוף הנתונים יש לתת למתנדבים הזדמנות לשתף במידע שיש להם על יתרונות שנה שנייה של שירות.
- נספח ב – סוגי מקבלי החלטות
-
يتخذ قرارات في الدقيقة الاخيرة מקבל החלטות בדקה ה-90 |
ليس بقدرته اتخاذ قرارات والواقع يقرر من اجله לא מצליח לקבל החלטות ובסוף המציאות מכריעה בשבילי |
מהסס متردد |
مندفع פזיז |
פועל "מהבטן" العمل من الحدس |
يتشاور مع الاخرين מתייעץ עם אנשים |
يتاثر من بيئته מושפע מסביבתי |
يريد خدمة الاخر وهذا ما يدفعه מונע בעיקר מניסיון לרצות את הסביבה (הורים, חברים...) |
يبحث ويتعلم عن الموضوع ويتخذ قراراته حسب المعلومات חוקר ואוסף מידע ועל-סמך כל הנתונים מקבל החלטה שקולה |
يقرر وفي الدقيقة الاخيرة يندم מחליט וברגע האחרון מתחרט |
يتخذ قرار ولكن ليس سعيدا به ابدا מקבל החלטה אבל אף פעם לא שלם אתה... |
